Crowdfunding is een manier om geld in te zamelen om projecten en bedrijven te financieren. Het stelt fondsenwervers in staat om via online platforms geld in te zamelen bij een groot aantal mensen. Crowdfunding wordt veelal gebruikt door startende bedrijven of groeiende bedrijven als een manier om toegang te krijgen tot alternatieve fondsen.
Traditionele crowdfunding en zijn tekortkomingen.
Tijdens de start van nieuwe projecten ontbreekt het de geldschieters vaak aan duidelijke kanalen om ervoor te zorgen dat hun geld de beoogde begunstigden bereikt, en dit is waar crowdfunding in beeld komt.
De toonaangevende crowdfundingplatforms sluiten echter nog steeds meer dan 80% van de wereld uit vanwege het handhaven van Amerikaanse sanctielijsten, strenge KYC/AML-praktijken, hoge vergoedingen en onhandige betalingskanalen. Uiteindelijk beperkt dit degenen die mondiaal kunnen deelnemen tot Noord-Amerika en het grootste deel van Europa.
Verder wordt de bestaande crowdfundingplatforms geplaagd door censuur, niet alleen wat betreft het soort projecten dat ze toestaan. Belangrijker nog is dat de aard van de traditionele financiële rails grote groepen ondernemers uit de hele wereld uitsluit van deelname aan of het ontvangen van financiering.
Dit zijn allemaal standaardproblemen die worden erkend, maar zelden krachtig worden aangepakt vanwege het financiële component; een dergelijke oplossing zal een meer gedemocratiseerd en open monetair kanaal nodig hebben, dat we nu hebben in de vorm van bitcoin.